Tiedotteet

Kannanotto: Yhteispeliä liikenteeseen

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys on huolissaan yhteispelin puutteesta liikenteessä. Kaikkia kulkumuotoja tulee kehittää, mutta yhdenkään liikkujaryhmän turvallisuus ei saa unohtua kokonaiskehityksessä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden joukossa on lapsia, vammaisia ja entistä enemmän iäkkäitä ihmisiä, joiden havaintokyky voi olla heikko.

Liikenne on yhteispeliä, johon itsekkyys ei saa kuulua. Oman turvallisuuden lisäksi on otettava huomioon muiden turvallisuus. Jalankulkijoille on vaarallisinta, kun pyöräilijän, mopoilijan ja autoilijan nopeus on liian suuri. Kun kuljetaan mopolla tai pyörällä kevyen liikenteen väylällä jalankulkijoiden joukossa, vauhti pitää aina sovittaa tilanteeseen sopivaksi. Autoilijoiden taas on syytä hidastaa hyvissä ajoin ennen risteystä tai suojatietä. Suojatietä ylittävälle jalankulkijalle on annettava tietä.

Erityisesti pyöräilijän säännöt ovat haastavia pyörätien jatkeineen ja väistämissääntöineen. Vain alle 12-vuotiaat lapset saavat pyöräillä jalkakäytävällä. Muuten pyörän paikka ei ole jalkakäytävällä, mutta jos pyöräilijä taluttaa pyörää suojatiellä, häneen pätevät jalankulkijan säännöt. Kääntyvä auto väistää aina pyöräilijää, kuten myös tullessaan kärkikolmion takaa tai pihalta.

Jalankulkijan tulee ottaa vastuuta omasta turvallisuudesta käyttämällä pimeällä heijastimia ja olemalla tarkkana. Hänen on noudatettava sääntöjä siinä missä muidenkin. Pyöräilyväylää ei voi lähteä ylittämään katsomatta ympärilleen, ja tietä ei saa ylittää punaisia päin. Esimerkiksi näkövammaisen opaskoira ei voi tietää, jos viereinen jalankulkija kävelee punaisia päin, ja koira voi lähteä seuraamaan kohtalokkain seurauksin. Kävellessäkään ei suositella älypuhelimen käyttöä.

Helsingissä jalankulkijoiden loukkaantumiset (85/2013) ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet (3/2013) ovat vähentyneet. Liikennekulttuurissa ja -ympäristössä on kuitenkin vielä parannettavaa, että me – jalankulkijat, pyöräilijät, motoristit ja autoilijat − kokisimme liikenteen turvalliseksi.

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry
www.hely.fi

Mopokoulu alkaa huhtikuussa

Kevättä kohti mennään. Yhdistyksemme vuoden ensimmäiset mopokurssit ovat 15.-17.4. ja 22.-24.4.2014 Tattarisuolla. Jokaisena iltana on kaksi tuntia teoriaa. Käsittely- ja ajo-opetustunteja on vähintään kolme ja ne sovitaan erikseen kouluttajan kanssa. Mopokoulun voi aloittaa aikaisintaan puoli vuotta ennen ajokortti-iän (15 vuotta) täyttymistä. Kurssihinta on 380 euroa (sis. alv).

Ilmoittaudu mukaan puh. 09 454 3569 tai hely(at)hely.fi. Tervetuloa kurssille!

Designaa oma heijastin Reaktorissa 18.-21.2.2014

Reaktori on Suomen suurin hiihtolomatapahtuma nuorille. Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry on mukana tapahtumassa ja järjestää heijastin-workshopin sekä heijastinsuunnittelukilpailun.

OSALLISTU

Heijastinsuunnittelukilpailussa etsitään erityisesti nuoria kiinnostavaa heijastinmallia. Kilpailutyöt julkaistaan Reaktorin Facebook-sivulla ja eniten tykkäyksiä saanut työ voittaa. Voittajan heijastin toteutetaan Saintex Oy:ssä.

TOTEUTA

Heijastin-workshop on avoinna 18.-20.2. klo 14-18. Tervetuloa tekemään oma heijastin!

heijastinpaja1 heijastinpaja2 heijastinpaja3

 

Sauvakävelylle turvallisesti ja oikeaoppisesti

Helsingin kantakaupungin kolmessa palvelukeskuksessa järjestetään sauvakävelytilaisuudet tammi-helmikuussa. Tilaisuuksissa kerrotaan kaatumisen ja liukastumisen ehkäisystä, liikunnan merkityksestä ja oikeasta sauvakävelytekniikasta. Luento-osuuden jälkeen lähdetään yhteiselle lenkille Helsingin Ladun ohjaajien johdolla. Lenkkiä varten on varattu muutamia lainasauvoja ja matkaan voi lähteä omilla sauvoilla tai ilman niitä.

Sauvakävelytilaisuudet järjestetään seuraavasti:
29.1. klo 13 Töölön palvelukeskus (Töölönkatu 33)
6.2. klo 13 Kinaporin palvelukeskus (Kinaporinkatu 7-9)
10.2. klo 13.30 Kampin palvelukeskus (Salomonkatu 21 B)

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry ja Helsingin Latu ry toteuttavat tilaisuudet.

sauvis

Liukuesteet ovat halpa henkivakuutus

Eräs suutari kertoi kerran, kuinka asiakas ei ollut raaskinut ostaa muutaman kympin liukuesteitä. Jonkin ajan kuluttua sama asiakas palasi jalka paketissa ja totesi, että liukuesteet olisivat tulleet edullisemmaksi kuin pitkä toipuminen ja sairasloma.

Kaatumisia ja liukastumisia on kutsuttu suomalaiseksi kansantaudiksi. Ensiapuun hakeutuu vuodessa noin 80 000 ihmistä kaatumisen seurauksena. Yhden kaatumistapaturman hinta on keskimäärin 6000 euroa ja vuosittain kaatumiset aiheuttavat noin 600 miljoonan euron kustannukset vakuutuskorvauksineen. Joka kolmas suomalainen liukastuu talvella. Kaatuminen on ikääntyvien yleisin tapaturma − joka toinen yli 65-vuotiaan kaatuminen johtaa vammaan. Vakavimpia seurauksia ovat kallovammat ja lonkkamurtumat. Lukuja tärkeämpää on kuitenkin inhimillinen kärsimys, jonka kaatuminen ja siitä johtuva loukkaantuminen aiheuttaa. Erityisesti ikäihmisillä loukkaantuminen rajoittaa toimintakykyä sekä kaventaa elämänpiiriä. Noin kolmasosa jää pysyvään laitoshoitoon vakavan kaatumistapaturman seurauksena. Valtaosa kuolemaan johtaneista tapaturmista on kaatumisia.

Liukastumistapaturmien ehkäisyä tulisi ajatella kokonaisuutena. Jos talvikunnossapidosta säästetään, kulut näkyvät sairaanhoidossa. Yksilön vastuuta ei voi myöskään unohtaa. Nykyään markkinoilla on paljon erilaisia liukuesteitä ja nastakenkiä eri hintaluokissa. Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry on edistänyt turvallista liikkumista liikenteessä jo 25 vuotta ja yhdistykseltä saa hankittua mm. laadukkaita liukuesteitä. Kaatumisia ehkäistään myös lihaskunnon ja tasapainokyvyn ylläpitämisellä.

Helsingin kaupungilla on ilmainen tekstiviestipalvelu, joka varoittaa liukkaasta kelistä. Ohjeet palvelun avaamiseen saa osoitteesta liukastumisvaroitus.fi.

Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry
hallitus, työntekijät ja jäsenjärjestöt